Camping Sauvage (2005)

I went to see this for Denis Lavant’s face. He’s up there with Kinski in my book in terms of a poetic cinematic visage. Anything he’s in is worth watching based on this virtue alone.

Good directors know how to work with this and can make the movie be very rewarding. But unfortunately, there is nothing special here. The focus is on the character and the story. So we have a series of medium shots all throughout. This is a sad shame. He seems to know this. He locks his jaw with less vigor, and there is no pursing of the lips.

Notice the way he looks when in jeans. Lavant is the only 40-something man who can pull this off. I believe it’s a posture problem. He has the frame of a 15 year old, but his mannerisms are those of an adult. Carax worked with this by making him wear those tattered baggy pants.

Lavant apart, this is a very good example of how not to make a movie. It lacks form. It might as well have remained the newspaper clipping it was inspired by. In fact, it seems like they took the journalistic approach: factual and logical. Not cinema.

Also, they quote his limp from _Lovers On the Bridge_ here, for the finale. Cheap shot. But it made me very happy.

Advertisements

Categories: Notes

4 replies »

  1. Juste une anecdote concernant Denis Lavant. À Paris en 89, au moment où le tournage déjà très médiatisé «Des Amants du Pont-Neuf» était en arrêt technique, je l’ai croisé sur la rue. Sa démarche était tellement extraordinaire, pour paraphraser ses personnages chez Carax, on pourrait dire qu’il était à la fois lourd et léger. Les gens s’écartaient sur son passage et se retournaient pour le regarder aller, et ce n’était pas un regard dévolu à une star, ce qu’il n’était pas et n’est toujours pas et ne sera jamais parce qu’il est bien mieux que ça. Peut-être qu’il ne voulait pas quitter son personnage des Amants, je ne sais pas, mais il marchait comme un surhomme, comme si rien ne pouvait l’atteindre. C’était, il va sans dire, la plus puissante bulle jamais croisée de ma vie.

  2. Contrairement à la très mauvaise critique de ce site, je tiens à dire que c’est l’un des plus beau film que j’ai vu ces dernières années. L’histoire de ce couple magnifique m’a fasciné et les sublimes images me hantent depuis la projection au cinéma l’impérial durant le festival des films du monde. Les acteurs sont boulversants et incarnent magistralement ce conte moderne à la “Romeo et Juliette” qui dépeint avec puissance le malaise de la jeunesse d’aujourd’hui. Je suis désolé de dire à l’auteur de cette critique qu’il n’a pas conpris le film. En tout cas, il est passé à côté d’un petit bijou du cinéma indépendant.

    Rachelle

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s